onsdag 20. mars 2013

Havørn og et rådyrkadaver



Ørn og ravn forsyner seg av rådyrkadaveret.
Foto: Halvard Ellefsen

 
En spesiell naturopplevelse som jeg fikk mulighet til å fotografere sammen med Asbjørn Aanonsen for noen dager siden. . .
 
Foto: Halvard Ellefsen og Asbjørn Aanonsen
Tekst: Halvard Ellefsen


 
 
For en måneds tid siden la noen jegere ut et rådyrkadaver på isen i Kranfjorden i Risør for å få skutt en rev, fordi det var mistanke om skabb. Asbjørn og jeg har observert kadaveret en tid og lurt på hvorfor det ikke var noen fugl som «forsynte» seg.
 
 
Foto: Halvard Ellefsen
 
 
Plutselig en dag var det tre ørner der som Asbjørn oppdaget i kikkerten fra der han bor. Han ringte meg og plutselig var jeg på plass og fikk tatt det bildet som det er tre ørner og ravner på. Brukte telelinsa og verandarekka til Asbjørn som stativ. Vi bestemte oss for å gå over isen dagen etterpå for å komme nærmere.
 
Asbjørn går i dekning bak en busk og jeg gikk et par hundre meter bortover øya for å komme nærmere rådyrkadaveret.
 
 
Asbjørn i dekning
Foto: Halvard Ellefsen
 
Etter noe venting kom to havørn i fint driv over øya og i «skuddlinja» til Asbjørn, og så fløy de sin vei. En veldig spesiell naturopplevelse...
Foto: Asbjørn Aanonsen

Foto: Asbjørn Aanonsen

Foto: Asbjørn Aanonsen
 
 
 


Les også: "Havørnen hekker i fylket" fra Agderposten


 

1 kommentar:

  1. Mektig med havørna. Flott dere fikk bilder av den. Fint med de utslåtte vingene.

    SvarSlett