tirsdag 26. mars 2013

Kanadagås – en upopulær fugl




Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/9 1/160 ISO 100


 

Når jeg er ute for å fotografere dyr og natur drar jeg sjeldent veldig langt av sted. Jeg har både svigerforeldre og kompiser med store terreng som brukes til både jakt og friluft, men en liten kjøretur må jeg som regel belage meg ut på...
 
Foto og tekst: Tommy Premak

 


 
Jeg har mange ganger lagt merke til et relativt aktivt fugleliv i bunnen av bakken hjemme hos meg selv også, men aldri vært nede for å ta en ordentlig titt på det. Når jeg drar ut for å fotografere er det riktig nok mest for selve fotograferingen sin del, men også for naturopplevelsen. Jeg ser ikke helt sjarmen i å ligge å vente på dyr når man hører bilene suser forbi omtrent rett ved siden av, men denne søndagen hadde jeg ikke stort annet å finne på, så jeg tenkte ”jaja, hvorfor ikke?”. Jeg pakket sammen sekken, tok med litt mat og drikke, da dyre- og fuglefotografering har en tendens til å bli litt langdradde. Jeg pakket også med meg en ”Music Angel”-høyttaler til mobiltelefon, og skulle prøve ut min nye nedlastede applikasjon for Iphone, NJFF (Norges Jeger- og Fiskeforbund). Denne applikasjonen inneholder mye nyttig for både jegere og fiskere, men også for naturfotografer. Jeg ble tipset om applikasjonen fordi den inneholder flere type lokkelyder, blant annet Kanadagås. Nå skal det sies at jeg personlig er ikke er så veldig begeistret over bruk av lokk til jakt, men det får nå være en annen diskusjon.

 

Sekken var pakket, og jeg tok med en kompis, Remi, for selskapet sin skyld. Det føltes rart å ha kledd seg som man kler seg når man skal sitte i timevis på heia, mens jeg egentlig skulle oppholde meg på syns-avstand fra mitt eget hus. Vi klatret ned ei skråning og fikk lagt oss til på omtrent 100 meters avstand fra de nærmeste Kanadagjessene som lå og koste seg i sola på en nedsnødd flåte. Remi kunne informere meg om at det lå omtrent 40 stykker til, fordelt ut på to store isflak, lengre ute. Jeg forstod raskt at vi skulle konsentrere oss om de 3 nærmeste.

 

 
Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/9 1/500 ISO 100

 

Jeg er klar over at kanadagjess nok ikke er den vanskeligste arten av gjess/ender å lokke. Tvert i mot blir den vel beskrevet som den, eller en av de, enkleste. Men jeg tenkte det kunne være en artig opplevelse likevel. Jeg har liten erfaring med fuglefotografering, både småfugler, rovfugler og ender/gjess, så det er klart jeg var litt spent på dette. Den siste tiden har jeg vært med på å lage åteplass for rovfugl og/eller andre rovdyr (kommer forhåpentligvis tilbake med bilder og resultater her også), og i den forbindelse har det blitt mye venting, så jeg var også forberedt på venting i dette tilfellet med gjessene.

 

Slik spiller hendelsen seg:

Liggeunderlaget er brettet ut. Vi er riktig nok kledd for kald temperatur, men ikke for å ligge rett i snøen. Remi sitter et par meter lengre oppe i skråninga med kikkert. Jeg ser på ham og vi er klare for å starte lokkingen.

 

Lyden av gås sprer seg ut over Otra. Ingen tegn til reaksjon. Jeg blir umiddelbart skuffet. Remi kikker ned på meg med et blikk som sier ”Haha. Dum idé.”

Vi kjører noen runder med lokking uten noen tendens til reaksjon. Vi har et lite opphold, før vi kjører ei ny runde. Gjessene lengst ute responderer. Godt tegn, men foreløpig er det den eneste reaksjonen vi får. Vi fortsetter lokkingen og den bakerste av gjessene, som ligger på flåten, legger seg på vannet på baksiden av flåten. Stikker de? Jeg sender stygge tanker i retning av personen som har spilt inn disse lokkelydene og lurte meg til å betale hele tjueen kroner for dem (”hele”).

 
 
Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/9 1/500 ISO 100




Plutselig ser det lysere ut. Gåsa svømmer rundt flåten og mot oss. Det kan virke som om den først avventet og ville se om lydene var noe som kom i deres retning, og når det viste seg at lyden holdt seg på samme sted, så måtte den bort for å sjekke. De to andre gjessene slår etter hvert følge. 

 

Det finnes få ville dyr som er nysgjerrige nok til å undersøke noe spennende ved å gå rett på sak. Som regel skal det trås varsomt. Denne regelen gjelder også i dette tilfellet. En del av flåten har falt ut i vannet og ligger nå noen meter borte forbi. Gåsa bruker denne som kamuflasje for å nærme seg forsiktig, med hodet på skrå og lurer på hva dette er for noe. Undersøkes skal det i hvertfall.



 
Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/9 1/500 ISO 100




Den kommer sakte med sikkert nærmere. Den svømmer ut og bort fra kamuflasjen sin og de to andre gjessene tør også tråkke føttene ut i vannet.

 
 



Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/9 1/500 ISO 100
 


Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/4 1/1600 ISO 100





Gjessene er nå på ca. 20 meters avstand. Kameraklikkene ser ikke ut til å være forstyrrende, til tross for at det klikker hyppig. De stopper opp litt, og studerer. Hva kan dette være? Tydelig nysgjerrige kommer de enda litt nærmere. De er nå på omtrent 8 - 10 meters avstand. De kan nå tydelig se at vi ikke er gjess (dersom de har trodd at jeg var ei gås der jeg lå, har jeg i aller høyeste grad rett til å bli fornærmet). Dette svarer absolutt til forhåpningene og vel så det. De poserer gladelig for meg der jeg ligger på underlaget mitt. Kameraet klikker og klikker. Jeg kan til og med koste på meg pauser innimellom for å bare ligge å se på dem. Lokkinga har vi kuttet ut for lenge siden.

 

 

Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/4 1/1000 ISO 100

Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/4 1/2500 ISO 100

Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/9 1/200 ISO 100

Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/9 1/160 ISO 100
 

 

Gjessene blir litt uinteresserte og setter stjerten mot oss for å dra tilbake til flåten. Det var ikke mye matfat å skryte av her. Jeg setter på lokken ei gang til, og de snur tilbake til oss for å posere enda litt til. En takknemlig fotograf benytter anledningen.



 
Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/4 1/1000 ISO 100
 


Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/4 1/1250 ISO 100

 
Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/4 1/1250 ISO 100
Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/4 1/1250 ISO 100
 
 

Remi og jeg begynner å hviske litt oss i mellom, uten at dette påvirker gjessene i noen som helst grad. Hviskingen utvikler seg til prat, og gjessene er fremdeles upåvirket. Det kan nok virke som om disse gjessene har blitt foret av mennesker tidligere, for de viser ingen tegn til frykt i det hele tatt. Nesten mer irriterte fordi vi ikke hadde med oss brødsmuler å gi dem, men opplevelsen var uansett moro. Gjessene var på det nærmeste 2-3 meter fra oss. Og dette er store fugler. De kan bli opptil 1 meter høye og veier mellom 5-7 kg.

 

Det er ingen sjeldenhet å se denne gåsa. Den var fredet frem til 1986, men ble lovlig å jakte på i hele Norge i 1992. Den har nå til og med fått den tvilsomme æren av å stå på Norsk Svarteliste. All denne infoen var det gjessene selv som gav meg. Jeg har ikke lest dette på Wikipedia! J Lokken virker og jeg kan absolutt anbefale både den og høyttaleren Music Angel.


 
Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/4 1/1250 ISO 100
Nikon D90, Nikon 300 mm. f/4 IF-ED: f/9 1/160 ISO 100



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar