fredag 4. oktober 2013

Bli kjent med medlem nr. 100 - Geir S. Kjellevand

Medlemstallet i BioFoto Sørlandet har økt jevnt siden lokallaget ble opprettet for tre år siden; 4. september 2010. På sensommeren opplevde vi å få medlem nr. 100 - Geir S. Kjellevand, og etter hans ankomst har vi fått enda flere medlemmer, slik at tallet i dag er 111. 


Geir S. Kjellevand - medlem nr. 100 i BioFoto Sørlandet
Foto: Klara Turid Fidje Frettun


Geir ble ønsket velkommen under medlemsmøtet i september; med boka "Spette-Nils og livet i Eventyrskogen" - med personlig hilsen fra Hans-Jørgen Hovelstad, og den flotte naturfilmen "Ett år i naturen" gitt av filmfotograf og BFS-medlem Arve Henriksen.

I dette portrettintervjuet kan du bli ytterligere kjent med Geir, hans forhold til naturen og hans glede over naturfotografering...

Portrettfoto av Geir: Klara Turid Fidje Frettun
Alle andre foto: Geir S. Kjellevand
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes



Klikk et foto for større format


1. Hvem er Geir S. Kjellevand som fotograf?

- Jeg begynte først for 5 - 6 år sia med foto. Jeg samler på kaktus og synes blomstene var så vakre at jeg synes de burde foreviges, så jeg kjøpte meg et kompaktkamera. Etter en stund ønsket jeg mere dybde, og makro 1:1. Da kjøpte jeg speilrefleks, makroobjektiv og ringblitz, satte kameraet på manuell gikk ut i drivhuset, knipset, slettet, justerte osv. Jeg kjøpte også noen bøker om digital fotografering, leste de fra perm til perm, og litt etter litt skjønte jeg tegningen. Etter hvert ble også min naturinteresse koblet sammen med foto, så nå går det mye i makro og landskap/natur...

 
 

2. Hva inspirerer deg som fotograf?

- Min største inspirasjon er naturen; fra de små blomsterfluene til det åpne landskap med årstidene og værets variasjoner. Høst med tåke, regn og etter hvert sludd og snøstorm, vakre himmelfarger, kontraster eller mangel på kontraster. Jeg tar mange gråværsbilder, blir også inspirert av og se andres foto.
 


 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
3. Hvor mye tid bruker du til fotografering, og hvilke ambisjoner innen foto har du?

- Mye! Jeg prøver og komme meg ut i nærmiljøet nesten daglig. Jeg drar sjelden ut av huset uten kameraet. Da jeg er ute av arbeidslivet pga. ryggplager har jeg tid til og dyrke mine hobbyer. Det å holde meg i aktivitet er også godt for rygg og sjel. Mine ambisjoner er og ta gode bilder, bruke forskjellige teknikker, leke og være kreativ med kameraet. Jeg har hatt en utstilling og selger et bilde i ny og ne, men håper selvfølgelig på mere salg så jeg kan kjøpe bedre utstyr...

 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

- For meg gjelder kun speilrefleks. Har Canon 7D - 16-35mm f2,8 til mest alt av landskapsbilder. 100mm f2,8 makro til makro og natur. Bruker også Sigma ringblitz til insektmakro. Det er stort sett utstyret jeg bruker til 90% av bildene. Jeg har også en 28-300mm, men den er sjelden i bruk. Det er en stor fordel med stor blender (f2,8) for å isolere motivet (kreative foto), men det er også bra i lite lys. Ellers er det ikke utstyret som tar bildet, lys, vinkling, det gylne snitt osv. Det er det jo fotografen som må styre, og ikke minst det og "se" motivene er det jo fotografen som gjør... Så utstyret er som for en håndverker, viktig med godt og egnet verktøy...
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

- Da jeg tar alle bilder i RAW format må jeg om et program for og (fremkalle) de. Jeg bruker Lightroom og er kjempefornøyd med det. Jeg har ikke sansen for kloning eller masse Photoshopping  av bildene, men jeg forsterker eller demper det som allerede er der, til bildet for meg blir behagelig og se på. Jeg tar ikke bilder for å dokumentere, men heller for og vise hvor vakker naturen kan være. Jeg bruker også programmet Photomatix når jeg lager HDR-bilder (tre eksponeringer som blir satt sammen til ett), noe som kan funke bra på dramatiske landskapsbilder.
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
5. Hva er et godt fotografi for deg?  

- Det er et foto som "rører" noe i meg, at jeg får lyst til å være der, minner, følelser, eller at det bare er godt for øyan og se på...
 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
6. Hvilket fototips vil du dele med oss andre?

- Komme seg ut uansett vær, hele året, gå aldri uten kamera, lære og se motivene, ned på kne finne spennende vinkler..., tidlig morra eller skumring.., tåke og regn er også bra, trenger ikke dra langt - gå rolig og ha med blikket...
 






 
 
 
 
 
7. Hvor er ditt "fotoparadis"?

- Alene, Marnardal/Finsland, og langs Sogndalselva hvor jeg bor. Jeg har en gammel tufte som jeg stadig oppsøker... Jeg bruker nærmiljøet; motiver finnes nesten hvor som helst. Jeg får de beste fotografiene,, og ro i sjela når jeg er ute alene i vær som "vanlige" folk holder seg innendørs i.
 
 
 

 


 
 
 
 
 
 
 
 
8. Hva er din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet?

- At det er mange med samme interesser som meg der. I Fokus fotoklubb i Songdalen er det flere som driver med studiofoto og photoshopper bildene, og jeg trives veldig godt der også.., men BioFoto er litt nærmere mitt hjerte med større fokus på naturen.
 



 
 
 

 
 
 
 
9. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

- Ferdes varsomt i guds natur og huske på at en vandrer rundt i andres hjem (dyr og planter)



 


 
 
 
 
 
 
 
 
10. Av dine selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd med selv, og hvorfor?

- Ikke lett og plukke et enkelt bilde, men blir jo godt fornøyd når jeg får fanget ei flue i lufta, eller et rolig, halvabstrakt skogsbilde som er behagelig og hvile øynene på... Pc-en min krasjet i sommer, så jeg tar bare med  bilder fra i sommer/høst......
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Flere utvalgte fotografier av Geir S. Kjellevand:
 
 

 

 

 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Veldig gøy å få se noen av dine vakre bilder her i dette intervjuet...og fint å få bli nærmere kjent med Deg,Geir... og lese hva som er viktig for Deg når det gjelder foto....og om utstyret du bruker, og hva som inspirerer Deg. Dette er nyttig for meg som er ganske fersk i faget og har alt å lære.... Det rører meg spesielt å lese om din ærbødige holdning ved å ferdes varsomt i guds natur...huske på at vi er på Besøk i hjemmet der dyrene og planter bor.....Takk for at jeg fikk lese og se denne fine presentasjonen om Deg. Glad for at du er blitt en "biofoting" ...og en berikelse for klubben. Vennlig fra Lisbeth

    SvarSlett
  2. Ingen fix faxerier med Geir.Ingen selvskryt.Han er raus med tips til oss litt fotosjenerte.Dette liker jeg,åsså bildene da.Må innom siden hans hver dag.Takk for det..:)

    SvarSlett