mandag 25. november 2013

Portrettintervju med Gunn M. Benning Rogers

"Konsentrert"
Foto: Mariann Uldal


 
For Gunn M. Benning Rogers er makrofotografering den største lidenskapen for øyeblikket, og hun synes det er ekstra deilig å være norsk i Danmark. Bli enda bedre kjent med Gunn ved å klikke deg videre inn...


Portrettfoto: Mariann Uldal (premiert i Nasjonal Fotovandring 2013)
Øvrige foto: Gunn M. Benning Rogers
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes








1. Hvem er Gunn M. Benning Rogers som fotograf?

Jeg har alltid likt å ta bilder, og fikk kjøpt speilreflekskamera for 12-15 år siden. Den gang var det jo ikke digitalt, og jeg hadde ikke særlig god greie på Internett, så interessen dalte fort da jeg ikke hadde tid eller kunnskap nok til å lære meg selv. Det ble også fort dyrt å fremkalle film.

Da imidlertid en god venn av meg kjøpte seg digitalt speilreflekskamera, kom interessen tilbake.  Jeg fikk et Canon EOS 60D i gave av min mann våren 2011, og det bruker jeg ennå. Det siste objektivet jeg kjøpte var et Canon Macro 60mm som jeg bruker nokså mye. Det er kanskje makro-fotografering som er den største lidenskapen akkurat nå, men jeg er nokså allsidig når det gjelder motiv.


Lillesand Fotoklubb har hatt et par kurs som jeg har deltatt på, både nybegynner-, og portrettkurs med redigering.




 
"Makro"
Foto: Gunn M. Benning Rogers

"Prestekrager"
Foto: Gunn M. Benning Rogers

"Sart"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 
 
 
 
 

2. Hva inspirerer deg som fotograf?

Inspirasjon finnes overalt, men det avhenger mye av dagsformen :) Jeg får masse inspirasjon fra andre fotografer, mine venner og naturen. Vi starta vår egen lille klubb Pixel-jentene, og vi reiser på turer sammen. Bl.a. har vi hvert år tatt en langhelg i Danmark. Den siste turen dit var sammen med Lillesand Fotoklubb på kurs i Ålborg. Kjempegøy! Det er veldig lærerikt å se hva som inspirerer andre og hvordan de tar bilder.

 
 
 
 
"Høst-storm"
Foto: Gunn M. Benning Rogers

"Skjell"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 
 
 
 

3. Hvor mye tid bruker du til å fotografere, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

Tid varierer veldig og det kan gå dager uten at jeg tar et eneste bilde…, men kommer det en flokk sidensvans flygende, må man jo bare hive seg rundt :) 

Jeg synes ambisjoner er litt skummelt.. Det er fort gjort å sette seg altfor høye mål, og hvis det ikke går, er det veldig langt å falle. Jeg har litt for lett for å gi opp, men det er moro å være med på konkurranser og utstillinger, og kanskje selge et bilde eller to :) Det er også moro å lage fotobok, så kanskje det blir mer av det i fremtiden.

 
 
 
 
"Etter stormen"
Foto: Gunn M. Benning Rogers

"Sidensvans"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 
 
 
 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?


Som nevnt før har jeg Canon EOS 60D, Canon makro 60mm,  Sigma 18-200mm OS og et Tamron 170-300mm uten optisk stabilisator, noe jeg merker på kvaliteten. Jeg har problemer med å holde kameraet stille nok til å få skarpe bilder, så for min del er stabilisator veldig viktig. Men med nok lys kan hvilket som helst kamera ta flotte bilder, det gjelder bare å finne riktig vinkel og utsnitt :)

 
 
 
"Hettemåker"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 
 
 
 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Jeg bruker Photoshop elements mye, siden alle bildene blir tatt i RAW. Jeg prøver å ikke forandre så mye, bare fremheve det som allerede er der, men av og til er det gøy å eksperimentere med kontraster og farge :)

 
 
"Sorthvitt"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 
 
 
 
 

6. Hvordan vil DU definere hva et naturfoto er?

Tja…, jeg synes hovedmotivet i alle fall må være natur, ikke menneskeskapt. Huff, det var et vanskelig spørsmål… For meg har det mye med følelser å gjøre, noe som kommer i svaret under :)

 
 
"Solnedgang"
Foto: Gunn M. Benning Rogers

"Speiling"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 
 
 
 
 

7. Hva er et godt fotografi for deg?

Med erfaring og tips fra andre har dette med det gylne snitt kommet under huden…, så jeg ser automatisk etter det i et bilde. Jeg ser også etter dybdeskarphet, og hvor fokus er, men først og fremst må bildet gi meg en følelse; jeg vil lukte skogen som er på bildet, blomstene, gresset…, høre dyrene, føle sola varme eller vinden rive i klærne, kjenne saltsmak i munnen… Hvis bildet kan diskuteres i 10 minutter er det for meg et godt bilde som har gitt meg mye, som jeg har stoppet opp ved og ikke bare bladd fort forbi.


 
"Svane"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 
 
 
 
 

8. Hvilket fototips vil du dele med oss andre?

Dra på tur sammen med andre. Diskuter bilder og teknikk, og ta bilder fra en annen vinkel enn du vanligvis gjør. Legg deg ned! Det er så mange forskjellige bilder man kan ta fra det samme stedet hvis man bare vrir og bøyer seg litt :) Jeg abonnerer også på Digital Foto. Der finner jeg mange gode tips og idéer, og jeg får inspirasjon. Det kan være en teknikk som blir omtalt i bladet, en teknikk jeg har strevd med en stund…, og da får jeg ofte en aha-opplevelse :)


 
"Lang lukkertid"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 
 
 
 
 
 

9. Hvor er ditt "fotoparadis"?

Da MÅ jeg jo bare si Danmark :D  Vi har reist flere ganger dit, og det er like inspirerende hver gang. Det er et lett land å kjøre rundt i, og det går raskt å komme fra den ene siden til den andre. Landskapet forandrer seg stadig; fra flotte bøkeskoger og lange strender til våtmarker med yrende fugleliv. Det er godt å være norsk i Danmark :) -


 
"Utsikt"
Foto: Gunn M. Benning Rogers

"Åpenbaring"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 






10. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Jeg ble medlem i Lillesand Fotoklubb høsten 2010 sammen med mine venner i Pixel-jentene, og da de ble medlem i BioFoto og fortalte om klubben, ble jeg interessert og meldte meg inn sammen med min mann sommeren 2013. Det som først og fremst tiltalte meg var aktiviteten i klubben; mange foredrag, utstillinger og turer. Jeg tror alle gleder seg til Månedens Foto og bildediskusjonene etterpå… Det er veldig lærerikt å høre andres meninger sammenlignet med sine egne :)








11. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?


Det er selvfølgelig viktig å respektere naturen og alt i den. Vi kan fotografere men ikke hvis det forstyrrer eller ødelegger, og vi rydder opp etter oss! Jeg blir sint når det ligger søppel og flyter i skogen :( -


 
"Dus"
Foto: Gunn M. Benning Rogers

"Mor og barn"
Foto: Gunn M. Benning Rogers
 
 
 
 
 
 
 
 
 

12. Av dine selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd med selv, og hvorfor?

Jeg elsker det udefinerte i dette bildet… Det gir meg en euforisk følelse, og den gule fargen gjør meg glad  :)
 


"Gult"
Foto: Gunn M. Benning Rogers





URL: Gunn M. Benning Rogers



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar