mandag 16. desember 2013

Portrettintervju med Hilde Skiffard

"Selvportrett"
Foto: Hilde Skiffard


Bli bedre kjent med den reiseglade biologen Hilde Skiffard, som her deler noen av sine fotografiske erfaringer med deg...



"Mitt fotoutstyr": Øystein Paulsen
Øvrige foto: Hilde Skiffard
Intervjuer: Anne-Lise Stangenes






1. Hvem er Hilde Skiffard som fotograf?

Jeg er 33 år og er utdannet biolog ved UiA; med deler av studiet som utvekslingsstudent i Australia.

Jeg har alltid hatt interesse for fotografi, men det ble først en spennende hobby da jeg fikk mitt første superzoom kamera i en alder av 24 år i 2004. Det var et Panasonic Lumix kamera med 3,2 mpx. og 12 x zoom. Jeg tok mye bilder i nærområdet, men utviklet meg mer som fotograf da jeg begynte å reise. Min første reise med kamera gikk til New-Zealand og Australia, og her ble det mange nye fotoopplevelser. Jeg brukte mye makro på insekter, og zoom på fugler og dyr. Særlig fuglefoto ble en stor interesse, blant annet fordi det var de det var enklest å fotografere…Først i 2007 gikk jeg til anskaffelse av et speilreflekskamera, en Canon 400D. Dette kameraet tok kvelden under en fotoseanse i lundeura på Runde i 2012, og har siden vært erstattet av et Canon 650D kamerahus.

 

"Bildet er tatt med mitt første kamera"
Foto: Hilde Skiffard
 





 

2. Hva inspirerer deg som fotograf?

Jeg blir alltid inspirert av å se andre sine bilder og reiseskildringer, da får jeg lyst til å reise selv!



"Lunde på Island"
Foto: Hilde Skiffard






 

3. Hvor mye tid bruker du til fotografering, og hvilke ambisjoner har du innen egen fotografering?

 
Når jeg er ute å reiser, har jeg alltid kameraet med, og tar nok i overkant mye bilder til tider. På en 13-dagers reise til Spitsbergen for noen år tilbake kom jeg hjem med litt i underkant av 9000 bilder… Ellers er det veldig sesongbetont hvor mye jeg fotograferer, kameraet er alltid med på tur, men det er minst i bruk om sommeren. Jeg er en ivrig havfisker, og på den tiden av året går mesteparten av tiden med til denne hobbyen.

Jeg har ikke så mange ambisjoner, utenom at jeg har planer om å investere i et makro- og et vidvinkelobjektiv, og at jeg dermed få flere fotomuligheter.

Et annet mål jeg har fremover, er å eksperimentere mer med bruk av musikk til en lysbildeserie. Dette synes jeg kan ha stor effekt på bildefremvisningen.




 

4. Hvilket forhold har du til fotoutstyr, og hvilket utstyr har du selv?

For meg er ikke utstyret det viktigste – Jeg har stor tro på at det er fotografen, og ikke utstyret som er avgjørende for å få til et godt bilde. Nå til dags kan en få kjøpt utstyr som tar bilder som er så skarpe at de nærmest blender en, men det er ikke dermed sagt at fotografiet er bra.

Selv har jeg kun relativt rimelig utstyr, noe som både har sammenheng med min økonomiske situasjon og utstyrets vekt og allsidighet. For tiden bruket jeg et Canon 650D kamera, og som standardobjektiv bruker jeg en Tamron AF 18-270mm, mens jeg til telefoto bruker et Sigma IS 50-500mm objektiv. Jeg har i tillegg et kompaktkamera til bruk på fisketurer og som «lommekamera». For meg er det viktig at størrelse og vekt på utstyret er så lav som mulig, da jeg ellers bare ville lagt det på hylla i stedet for å ta det med på tur.

Jeg er ikke noen god teknisk fotograf - 99 % av bildene mine er tatt i funksjonen «P», der jeg for det meste kun regulerer ISO og Eksponering.

 
 

"Mitt fotoutstyr"
Foto: Øystein Paulsen
 





 

5. Hvilke tanker har du om bilderedigering?

Jeg bruker selv Photoshop til å redigere bildene jeg viser fram med hensyn til fargemetning, skarphet og levels. Jeg redigerer også alltid bilder med horisont slik at denne blir rett. Dette er redigering som jeg mener ikke skader bildet. Fjerning av kvister og andre ting i bildet gjør jeg imidlertid ikke. Jeg synes dette blir feil, da det blir en manipulering og en forskjønnelse av virkeligheten, som ikke var tilstede da bildet ble tatt.



"Dramatisk soloppgang"
Foto: Hilde Skiffard






 

6. Hva er et godt fotografi for deg?

Jeg synes det er viktig at bildet har en historie bak seg, eller noe i det som gir det liv. Jeg blir ofte mest inspirert av bilder der dyret er en del av omgivelsene, framfor reine nærbilder. Jeg er for øvrig selv svært fornøyd med et nærbilde jeg fikk av en hønsehauk tatt fra fotoskjul. Her er ikke mye av omgivelsene med, men det er noe ved blikket til fuglen som fanger meg. På den andre siden er jeg svært glad i bildene jeg tok av isbjørn på fjordis på Spitsbergen, som viser det store dyret som en liten del av de storslagne omgivelsene rundt. Et annet bilde jeg er fornøyd med, er av en orangutang i fjellene på Borneo. Her var jeg heldig med omgivelsene, da hun befant seg i et tre på en avsats, og var dermed i øyenhøyde.

 

"Isbjørn på Svalbard"
Foto: Hilde Skiffard

"Orangutan på Borneo"
Foto: Hilde Skiffard
 





 

7. Hvilket fototips vil du dele med oss andre?

Jeg har ikke så mange tips å gi, foruten å komme seg ut i naturen og ha kameraet med. Gjerne tidlig på morgenen eller rett før solnedgang da lyset er på sitt mest intense.



"Soloppgang"
Foto: Hilde Skiffard






 

8. Hvor er ditt "fotoparadis"?

Et av mine store «fotoparadis» er den lille øya Anholt i Danmark. Her er det lite folk, mye sel og full avslapning!

 

"Sel på Anholt"
Foto: Hilde Skiffard

"Solnedgang på Anholt"
Foto: Hilde Skiffard
 



 

 

9. Hva var din bakgrunn for å bli medlem av BioFoto/BioFoto Sørlandet, og hva tilfører medlemskapet deg personlig?

Jeg ble med i Biofoto etter oppfordring fra andre medlemmer som jeg kjenner gjennom Zoologisk forening i Kristiansand. Jeg ble med på et foredrag med bildekritikk, og synes dette var veldig interessant. Som opplevelsesbiolog og amatørfotograf, synes jeg denne klubben er veldig inspirerende å være med i.




 

10. På hvilke måter tenker du at naturfotografer kan ta hensyn til livet i naturen når vi er ute og fotograferer?

Jeg mener det er viktig ikke alltid å måtte komme så nær motivet som mulig. Jeg har selv sett tilfeller der fotografer framprovoserer adferd hos dyr ved å komme for nærme dem, og dette mener jeg er unødvendig.



"Eremittkreps på tur - Malaysia"
Foto: Hilde Skiffard

"Undervannsfoto - Borneo"
Foto: Hilde Skiffard






 

11. Av dine selvvalgte fotografier til dette intervjuet, hvilket er du aller mest fornøyd med selv, og hvorfor?

Her velger jeg å si mitt bilde av hønsehauk i morgensol. Jeg hadde sittet 10 timer i skjulet dagen før uten hell, så når denne fløy inn på morgenkvisten og lyset klaffet, da var det god stemning i teltet!

 

"Hønsehauk"
Foto: Hilde Skiffard
 
"Hønsehauk II"
Foto: Hilde Skiffard

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar